بهترین راه های کاهش مصرف سوخت خودرو

مصرف سوخت خودرو

 

مصرف سوخت خودرو


یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های صاحبان خودرو این روزها با توجه به هزینه بالای سوخت و افزایش قیمت بنزین، کاهش مصرف سوخت خودرو است. این مسئله به ویژه برای افرادی که ناچارند مدام در سفر باشند و مسافت‌هایی طولانی را سپری کنند از اهمیت بالاتری برخوردار است. اولین و بهترین راهی که به ذهن اکثر افراد می‌رسد این است که به سراغ خرید خودروهای کم مصرف می‌روند. این راهکار، راه حلی مناسبی است؛ اما برای افرادی که قصد خرید سایر خودروها را دارند، روش‌های دیگری نیز برای کاهش مصرف سوخت خودرو وجود دارد. خودروهایی که راندمان سوخت بالایی دارند، سوخت کمتری مصرف می‌کنند. راندمان سوخت و میزان مصرف سوخت با یکدیگر رابطه معکوس دارند. راندمان سوخت خودرو یعنی توانایی آن در تبدیل کردن سوخت به انرژی مورد نیاز برای حرکت کردن اتومبیل است. هرچه یک خودرو انرژی بیشتری را تولید کند، راندمان سوخت آن نیز ماشین نیز بالاتر خواهد بود. 


راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو

 

راهکارهایی برای کاهش مصرف سوخت خودرو


1-    نگه‌داری درست و مناسب از خودرو سبب می‌شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند. از جمله کارهایی که برای نگه‌داری خودرو می‌توانیم انجام دهیم شامل موارد زیر است:

  •  تنظیم باید لاستیک‌ها (دستگاه‌های تنظیم باد و فشار لاستیک‌های خودرو از جمله مهم‌ترین تجهیزات تعمیرگاهی خودرو هستند.)
  •   سرویس کردن به موقع شمع‌های خودرو
  •  بررسی و تنظیم لقی سوپاپ‌ها
  • تعویض به‌موقع فیلتر هوا و فیلتر بنزین
  •  اطمینان پیدا کردن از  سلامت کاتالیزور خودرو
  •   اطمینان پیدا کردن از سلامت سیستم سوخت رسانی و انژکتور خودرو (برای این کار استفاده از دستگاه انژکتورشور در تعمیرگاه‌ها بسیار تأثیرگذار و مناسب است و خرید انژکتورشور یکی از الزامات مهم برای هر مکانیکی است.)
  • اطمینان پیدا کردن از سیستم جرقه زنی خودرو
  • استفاده کردن از بنزین خوب و باکیفیت
  • تنظیم فرمان خودرو: درست و میزان نبودن فرمان خودرو می‌تواند تا 10 درصد مصرف سوخت اتومبیل را افزایش دهد و همچنین سبب فرسایش عاج لاستیک خودرو نیز می‌شود.

(در ارتباط با عیوب و مشکلات موجود در خودرو باید بگوییم همان‌طور که می‌دانید تعمیرکاران همیشه نمی‌توانند تمامی عیوب موجود در خودرو را به درستی تشخیص دهند و ممکن است گاهی قادر به پیدا کردن یا رفع برخی از مشکلات موجود در خودرو نباشند. در چنین شرایطی استفاده از دستگاه دیاگ یا عیب‌یاب خودرو می‌تواند به آن‌ها کمک بسیار زیادی بکند تا مشکلاتی که از چشم آن‌ها پنهان مانده‌اند را یافته و اقدامات لازم جهت تعمیر آن‌ها را انجام دهند. با توجه به اینکه قیمت دستگاه‌های دیاگ این روزها اندکی بالاست ممکن است برخی از تعمیرکاران توانایی خرید دیاگ خوب و کارآمد به صورت نقدی را نداشته باشند به همین دلیل نیز ما در دیاگ لند، فروشگاه تخصصی تجهیزات تعمیرگاهی، امکان خرید اقساطی دیاگ را برای شما تعمیرکاران و مکانیک‌های عزیز فراهم کرده‌ایم.)
2-    رعایت کردن برخی نکات در هنگام رانندگی از جمله:
•    حرکت با سرعت استاندارد: حرکت کردن در خیابان‌ها و به خصوص جاده‌ها و بزرگراه‌ها با سرعت استاندارد می‌تواند مصرف سوخت شما را تا میزان قابل توجهی کاهش دهد. یکی از بهترین آپشن‌های هر خودرو برای این کار سیستم کروز کنترل هوشمند است. سیستم کروز می‌تواند سرعت خودرو را در میزان مشخصی ثابت نگه دارد و پس از رسیدن به آن سرعت مشخص شده راننده دیگر امکان افزایش سرعت را ندارد. در واقع سیستم کروز یک نوع قفل سرعتی است که پس از تنظیم شدن بر روی یک عدد خاص به مثال 100، دیگر اجازه نمی‌دهد که شما سرعت خود را از 100 کیلومتر بیشتر کنید.
•    خاموش کردن خودرو در هنگام توقف: بهتر است تا خودروی خود را چه در توقف‌های طولانی و چه در توقف‌های کوتاه حتماً خاموش نمایید. خودروهایی که دارای موتور انژکتوری هستند نیازی به گرم کردن ماشین ندارند و درجا کار کردن اتومبیل نیز تنها سبب افزایش مصرف سوخت خودرو شما می‌شود، امروزه نیز اکثر ماشین‌ها انژکتوری اند بنابراین می‌توانید به راحتی ماشین خود را خاموش و سپس مجدداً بدون معطلی برای گرم شدن خودرو خاموش کرده و مصرف سوخت اتومبیلتان را کاهش دهید.
•    برداشتن پا از روی پدال ترمز در هنگام توقف خودرو: قرار دادن پا بر روی پدال ترمز  در هنگام توقف می‌تواند تا 35 درصد مصرف سوخت خودرو شما را افزایش دهد. این کار همچنین سبب کوتاه‌تر شدن عمر لنت‌ها خودرو شده و مشکلاتی را برای ترمز ماشین شما به وجود می‌آورد.
•    استفاده از روغن موتور مناسب: روغن موتور نیز از دیگر عواملی است که تأثیر بسیار زیادی بر روی کارکرد موتور و در نتیجه سوخت مصرفی خودرو خواهد داشت. غلظت روغن موتور باید با کارکرد خودرو متناسب باشد توصیه می‌شود که در فصل تابستان از روغن موتور غلیظ و در فصل زمستان از روغن موتور رقیق استفاده کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که روغن موتور خودرو را در زمان درست و مناسبش عوض کنید و نگذارید که مدت زمان زیادی را درون موتور خودرو باقی بماند. تعمیرکاران برای تعویض روغن خودرو باید به بخش زیرین خودرو دسترسی خود و مناسبی داشت باشند تا بتوانند مشکلات و ایرادات احتمالاً موجود در موتور خودرو را بررسی کنند. به همین منظور استفاده دستگاه‌های جک برای آن‌ها اهمیت بالایی دارد؛ اما نه جک‌های معمولی. خرید جک دو ستون همان چیزی که تعمیرکاران باید به سراغش بروند؛ چون این نوع جک نیاز به وجود چال سرویس‌ها را از بین می‌برد و همچنین فضای کار تعمیرکاران را نیز افزایش داده و راحتی کارشان را نیز بالا می‌برد. از میان انواع جک دو ستون موجود در بازار جک دو ستون چینی یکی از بهترین آن‌ها است که هم قیمت مناسبی دارد و هم کارایی خوب و بالایی دارد.

•    خودداری کردن از ترمزگیری شدید و ناگهانی به خصوص در سرعت بالا: از دیگر نکات بسیار مهم برای کاهش مصرف سوخت خودرو، خودداری کردن از ترمز گرفتن ناگهانی و شدید است. این کار علاوه بر آسیبی که به موتور خودرو وارد می‌کند، مصرف سوخت را به شدت افزایش می‌دهد.
•    خودداری کردن از سرعت‌گیری خودرو در سرعت پایین: شتاب گیری سریع خودرو در سرعت پایین نیز مانند ترمز کردن ناگهانی در سرعت بالا علاوه بر اینکه فشار بشار بسیار بالایی را به موتور خودرو وارد می‌کند، سبب می‌شود تا موتور برای سرعت گرفتن میزان سوخت بیشتری را مورد استفاده قرار دهد و در نتیجه مصرف سوخت افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین همواره سعی کنید که اتومبیل خود را متناسب با توانی که دارد شتاب‌دهید کنید.
•    بالا نبردن بیش از حد وزن خودرو: در هر خودرو باید به میزان مشخصی وسیله جای داد یا تعداد افراد مشخصی را باید در آن سوار کرد. گذاشتن وسایل اضافه و سنگین در یک اتومبیل یا سوار کردن تعداد بیشتر از ظرفیت خودرو سبب افزایش مصرف سوخت خودرو می‌شود. در واقع می‌توان گفت که مصرف سوخت ماشین در صورت داشتن هر 45 کیلوگرم وزن اضافی حدود یک تا دو درصد افزایش پیدا می‌کند؛ بنابراین سعی کنید همیشه به تعداد ظرفیت اتومبیل خود مسافر سوار آن کنید و یا تعداد وسیله‌های بسیار زیاد و سنگین را با خودرو شخصی خود جابه‌جا نکنید.
 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش