راهنمای جامع خرید دستگاه پروگرامر

پروگرامر چیست

ابزار مناسب در انجام هر کاری یکی از مهمترین نکات کلیدی در موفقیت محسوب می‌شود. پروگرامر از جمله وسایلی است که متخصصین و علاقه‌مندان به رشته الکترونیک با آن سروکار دارند. این دستگاه قادر است به تنهایی یا به کمک کامپیوتر، تغییرات مورد نظر را در تنظیمات قطعات الکترونیکی به وجود آورد. در مقاله پیشرو قصد داریم پس از بررسی انواع مختلف این دستگاه، راهنمای جامعی در خصوص خرید پروگرامر برای شما ارائه نماییم.

راهنمای خرید پروگرامر از وبسایت دیاگ لند

انواع  دستگاه پروگرامر

از انواع مختلف دستگاه پروگرامر می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • پروگرامرهای تخصصی که فقط برای قطعات خاصی استفاده شده و معمولاً از طرف شرکت‌های تولید کننده همان قطعات ساخته می‌شوند. بنابراین شخصی که تنها با یک قطعه خاص الکترونیکی سروکار دارد بهتر است پروگرامر تخصصی همان قطعه را تهیه نماید. همچنین در مواردی خاص که اطلاعات پروگرام بعضی از قطعات منحصراً در دست شرکت سازنده آن بوده، برای تعمیرات، انتقال اطلاعات و تغییر برنامه‌ریزی روی این قطعات باید از پروگرامر تخصصی آنها استفاده کرد.
  • نوع دیگری از این دستگاه، پروگرامرهای عمومی یا یونیورسال بوده که برای تمامی قطعه‌های الکترونیکی می‌توان از آنها استفاده کرد. در مواقعی که با قطعات مختلفی کار می‌کنید، نوع عمومی آن برای کار بسیار مناسب می‌باشد.
  • دستگاه پروگرامر  TNM 2000اولین نسل این دستگاه‌ها، با ساختار و قابلیت‌های مخصوص به خود محسوب می‌شود.
  • نسل بعدی این دستگاه‌ها پروگرامر  TNM 5000نام داشته که از لحاظ کارایی تفاوت زیادی با نمونه قبلی ندارد.
  • پروگرامر TNM 5000 J-TAG دستگاهی است که علاوه بر برخورداری از قابلیت‌های مدل‌های قبلی، دارای کابل J-TAG نیز می‌باشد.
  • نسل چهارم این ابزار یعنی پروگرامر  TNM 5000 A+ دستگاهی است که برای پروگرام کردن قطعات خودرو استفاده می‌شود.
  • نسل جدید  TNM 7000 A+ از انواع پروگرامرهای خودرویی با سرعت و قابلیت‌های بالا می‌باشد.

راهنمای خرید پروگرامر از وبسایت دیاگ لند

ویژگی‌ های انواع پروگرامرها

به طور کلی می‌توان گفت مهمترین ویژگی‌های این دستگاه‌ها قابلیت‌هایی است که در زمان ساخت برای آنها در نظر گرفته شده و وجه تمایز آن‌ها با یکدیگر محسوب می‌شود. ویژگی‌هایی که در ادامه به بیان آنها می‌پردازیم در زمان خرید پروگرامر نیز مورد نیاز می‌باشند.

پورت مورد استفاده در پروگرامر

  1. پورت پرینتر

این نوع پورت بیشتر در پروگرامرهای ساده مانندSTK200/300  استفاده می‌شود. عدم تامین ولتاژ تغذیه زمان پروگرام کردن، عدم محافظت در زمان اتصال کوتاه به کامپیوتر و نبود پورت پرینتر بر روی کامپیوترهای جدید از مشکلات استفاده از آنها محسوب می شود.  قیمت مناسب و کارایی ساده از مزیت‌های آنها به حساب می‌آیند.

  1. پورت سریال

پروگرامر هایی مانند STK500  و AVR910  از این نوع پورت استفاده می‌کنند. مزایا و معایب این نوع پورت مانند نمونه قبلی است.

  1. پورت USB

بهترین گزینه برای انتخاب دستگاه پروگرامر استفاده از پورتUSB  است که به راحتی قابل استفاده می‌باشد. این پورت علاوه بر تامین ولتاژ مورد نیاز دستگاه مقدار جریان آن را نیز کنترل می‌کند و مانع آسیب رسیدن به دستگاه در زمان اتصال کوتاه می‌شود.

زیف سوکت

زیپ سوکت قابلیتی است که به پروگرامر اجازه برنامه‌ریزی خارج از برد را می‌دهد. پروگرامرها در تعداد زیپ سوکت‌ها با یکدیگر متفاوت بوده و به دستگاه‌هایی با چند زیف سوکت، زیف سوکت تکی و تک زیف سوکت هوشمند تقسیم می‌شوند.

روش برنامه‌ریزی توسط دستگاه پروگرامر

متناسب با نوع ساختار دستگاه استفاده شده در پروگرام کردن قطعات الکترونیکی می‌توان از روش‌های زیر برای برنامه‌ریزی آنها استفاده کرد.

  1. روش موازی ولتاژ بالا

در این روش به ولتاژ 12 ولت برای اعمال به پایه ریست میکروکنترلر توسط پروگرامر نیاز است.

  1. روش سریال  SPI

پروگرام کردن قطعات الکترونیکی به کمکSPI  از روش‌های پرکاربرد است که توسط پروگرامرها انجام می‌شود. این روش نوعی ارتباط سریالی با میکروکنترلر محسوب می‌شود و تعداد پایه‌های محدودی توسط پروگرامر مورد استفاده قرار می‌گیرد. با کمک این روش می‌توان بدون خارج کردن میکروکنترلر برد اصلی و قراردادن بر روی پروگرامر، برنامه‌ریزی مورد نظر را انجام داد.

  1. روش JTAG

JTAG روش عیب‌یابی و دیباگ کردن قطعه الکترونیکی است که کمتر از آن استفاده می‌شود.

  1. روش  Tiny Programming Interface - TPI

این روش برای پروگرام کردن میکروکنترلرهای سری Tiny  به کار می‌رود.

  1. روش برنامه‌ریزی Program and Debug Interface - PDI

در صورتی که قصد برنامه‌ریزی میکروکنترلرهای سری ایکس مگا Xmega  را دارید بهتر است که از روش PDI استفاده کنید.

راهنمای خرید دستگاه پروگرامر از وبسایت دیاگ لند

سرعت دستگاه‌ پروگرامر

سرعت پروگرامر متناسب با روش پروگرام کردن قطعه الکترونیکی در دو مرحله نوشتن و خواندن سنجیده می‌شود. این دو مرحله سرعت‌های یکسانی نداشته و عموماً سرعت نوشتن از خواندن پایین‌تر است. قطعه الکترونیکی مورد استفاده، نوع دستگاه پروگرامری انتخابی، روش پروگرام کردن یا برنامه‌ریزی از عوامل تعیین‌کننده سرعت انجام کار با این دستگاه‌ها هستند. قدرت، سرعت و کیفیت ساختار دستگاه، سرعت پروگرام کردن قطعات را افزایش داده و منجر به بالا رفتن کیفیت کار خواهد شد.

امکانات جانبی

برخی از پروگرامرها دارای امکانات جانبی بوده که می‌تواند به سرعت انجام عملیات آنها بیفزاید. اما باید توجه کنید این امکانات اضافی بر کیفیت کار پروگرامر تاثیر منفی نگذارد یا برای پوشاندن نقصی در طراحی اولیه به دستگاه اضافه نشده باشد.

قاب و بدنه

دقت نمایید که دستگاه پروگرامر وسیله‌ای یکبار مصرف نیست و باید در ساخت از لوازم با کیفیت استفاده شود تا شرایط نگهداری آن برای مدت‌ها فراهم گردد.

راهنمای خرید پروگرامر

توجه به تمامی ویژگی‌های دستگاه مانند پورت مصرفی، سرعت دستگاه، لوازم جانبی، نرم‌افزار مورد استفاده و روش‌های برنامه‌ریزی قطعات الکترونیکی هنگام خرید بسیار مهم می‌باشد. علاوه بر آن موارد زیر را نیز در زمان خرید پروگرامر باید مد نظر قرار دهید.

  • میزان قطعات جدید پشتیبانی شده؛
  • تعداد پایه‌های سوکت زیفت؛
  • برخورداری از تستر اتصال صحیح پین‌های قطعه به پروگرامر؛
  • نوع فلش پشتیبانی شده؛
  • امکان ارتقاء نرم‌افزار پروگرامر؛
  • پشتیبانی نرم‌افزاری؛
  • گارانتی و خدمات پس از فروش؛
  • ابعاد استفاده شده در ساخت؛
  • بسته‌بندی با کیفیت محافظت کننده دستگاه از عوامل محیطی؛
  • قابلیت شناسایی خودکار آی سی ها؛
  • برخورداری از قابلیت آی سی تستر دیجیتال؛
  • پشتیبانی از انواع مختلف سیستم عامل‌های کامپیوتر؛
  • برخورداری از چراغ‌های ال ای دی نشان دهنده ایرادات قطعات و نمایش وضعیت؛
  • همراه داشتن دفترچه راهنما در خصوص نحوه کار با دستگاه، مشخصات قطعات و درج روش دقیق انجام پروگرام قطعات؛
  • برخورداری از تمامی قابلیت‌های خواندن، نوشتن، پاک کردن، تنظیم فیوزها و ...

 

جمع‌بندی

انواع مختلفی از دستگاه پروگرامر موجود هستند که می‌توان برای انجام کار خاصی از آنها استفاده کرد. به همین دلیل صرفاً خریدن یک دستگاه گران قیمت تضمین کننده کیفیت بالای کار نمی‌باشد. بلکه باید با توجه به نوع فعالیتی که انجام می‌شود و قطعات مصرفی، برای برنامه‌ریزی و پروگرام کردن آنها بین نمونه‌های مختلف این دستگاه‌ها، بهترین مورد را انتخاب نمایید. در همین راستا می‌توانید به سایت مجموعه دیاگ لند مراجعه نموده و انواع مختلف دستگاه‌های پروگرامر را با توضیحات کامل کاربری، مشاهده نمایید.

برای مشاوره رایگاه خرید دستگاه دیاگ و یا هرگونه تجهیرات تعمیرگاهی با پشتیبانی دیاگ لند به شماره 09118885331 تماس بگیرید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش