بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

روغن موتور خودرو چیست؟

 

روغن موتور خودرو چیست؟


روغن موتور خودرو وظیفه خنک کاری و روانکاری موتور را در شرایط گوناگون برعهده دارد و نقش بسیار مهم و پراهمیتی در افزایش طول عمر موتور و پیشگیری از آسیب دیدن آن ایفا می‌کند. موتور یکی از اصلی‌ترین بخش‌های اتومبیل است و نقش مهمی در روشن شدن و حرکت کردن خودرو دارد. موتور ماشین از بنزین کمک می‌گیرد تا سبب حرکت خودرو شود، یعنی ماشین ما با مشتعل کردن بنزین سبب می‌شود تا حرکت اتفاق بیفتد. بی شک یک دستگاه پیچیده؛ مانند خودرو برای اینکه بتواند عملکرد بهتری داشته باشد، نیاز به یکسری ابزار و وسیله‌هایی دارد و روغن موتور نیز یکی از مهم‌ترین آن‌ها است. بدون روغن موتور، موتور خودروی ما بر اثر کار و اصطکاک زیاد داغ می‌کند و در نهایت بر اثر فشار زیاد دچار خرابی یا از کار افتادگی می‌شود. بی‌توجهی به روغن موتور و تعویض به موقع آن هزینه‌ها و آسیب‌های مخرب و جبران‌ناپذیری برای موتور خودرو به همراه خواهد داشت. 
کار موتور در خودرو مانند کار قلب در بدن انسان است، این موتور سوخت را به قسمت‌های مورد نیاز می‌رساند و سبب حرکت می‌شود، دقیقاً همان کاری که قلب در بدن ما انجام می‌دهند؛ بنابراین می‌توانیم بگوییم که قلب اتومبیل موتور آن است. همان‌طور که به مرور زمان و بر اثر فعالیت مداوم قلب ما دچار مشکلاتی می‌شود، موتور خودرو نیز بر اثر کار زیاد با مشکلاتی مانند استهلاک بالا، اصطکاک، سایش و پوسیدگی مواجه است. تعمیر و رفع این مشکلات، هزینه‌های بسیار بالایی را برای صاحبان خودرو به همراه دارد؛ اما در صورتی که رانندگان به برخی مسائل توجه کرده و رسیدگی نمایند، می‌توانند از این هزینه‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را کاهش دهند. دقیقاً همان گونه که ما با مراقبت از قلبمان جلوی برخی بیماری‌ها را می‌گیریم. تنها راه و البته بهترین و ساده‌ترین راه برای از بین بردن این مشکلات و به حداکثر رساندن بازده خودرو، استفاده از روغن موتور است. البته باید توجه داشته باشید که تمامی روغن موتورها برای خودروی شما مناسب نیستند و برای هر خودرو انواعی از روغن موتورها ساخته شده است که رانندگان باید از آن‌ها برای موتور خودروی خود استفاده کنند. لازم به ذکر است با خرید دیاگ می‌توانید مشکلات خودرو خود را به راحتی عیب یابی کنید. 
با ریختن روغن موتور در موتور خودرو، عملکرد و کارکرد خودرو کاملاً تغییر خواهد کرد و بهتر خواهد شد چراکه روغن موتور به تمام منافذ باز موتور خودرو وارد شده و همه قطعات موتور به روغن موتور آغشته می‌شوند. همین مسئله نیز سبب می‌شود که کیفیت و مشخصات روغن موتور اهمیت بسیار زیادی داشته باشد؛ بنابراین صاحبان خودرو باید دقت داشته باشند که به هیچ عنوان کیفیت را فدای قیمت روغن موتور نکنند و روغن موتوری با کیفیت پایین نخرند؛ چون این کار باعث می‌شود در مدت کوتاهی موتور اتومبیل شما آسیب ببیند و مجبور شوید چندین برابر هزینه روغن موتور را برای تعمیر موتور خودرو هزینه کنید. اگر برای تعمیرگاه خود نیاز به خرید ساکشن روغن دارید‌، می‌توانید خرید خود را از دیاگ لند انجام دهید.


انواع روغن موتور

 

انواع روغن موتور

 


روغن موتورها در انواع مختلف و گوناگونی در بازار وجود دارند و همان‌طور که گفتیم هر خودرو باید روغن موتور مخصوص به خودش را استفاده نماید. در این بخش انواع روغن موتور را به شما معرفی می‌کنیم تا بتوانید در هنگان خرید آن برای تعویض روغن موتور خودروی خود بهترین و درست‌ترین انتخاب را داشته باشید.


1-    روغن موتور مینرال:


روغن موتورهای مینرال از جمله ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین روغن موتورهای تولید شده در جهان‌اند. با توجه به اینکه روش تولید این روغن موتورها بسیار قدیمی و پیش پا افتاده است، سطح کیفیت خوب و مرغوبی نیز ندارند و بیشتر برای استفاده در اتومبیل‌های قدیمی مانند پیکان‌ها و از این دست خودروها مناسب‌اند. ذکر این نکته الزامی است که در صورت استفاده از این روغن موتورها برای خودروهای جدید امروزی، موتور خودرو به شدت آسیب می‌بیند؛ بنابراین روغن موتور مینرال به هیچ عنوان برای ماشین‌های جدید روغن خوب و مناسبی نیست.


2-    روغن موتور سنتتیک:


روغن موتورهای سنتتیک از جمله جدیدترین و بهترین روغن موتورهای موجود در بازار هستند و از بالاترین کیفیت برخوردارند. این نوع روغن موتور را می‌توان در تمامی انواع خودروها استفاده کرد و جای هیچ نگرانی هم نیست؛ چراکه روغن موتور سنتتیک برای موتوری خودرو شما مزایای بسیار زیادی نیز دارد. با توجه به کیفیت بالا و مزایای این روغن موتور، شما باید هزینه بالاتری را نیز برای آن پرداخت کنید؛ اما خیالتان کاملاً از بابت تعویض روغن خودروی خود راحت خواهد بود. به طور کلی در اکثر مواقع صاحبان اتومبیل‌های گران قیمت از این نوع روغن موتور برای خودرو خود استفاده می‌کنند.


3-    روغن موتور نیمه سنتتیک:


روغن موتورهای نیمه سنتتیک نیز جز بهترین و محبوب‌ترین روغن موتورهای موجود در بازارند و نسبت به روغن موتورهای سنتتیک قیمت پایین‌تری دارند. این نوع روغن موتور با تلفیق شیوه سنتتیک و مینرال ساخته می‌شود و نسبت به روغن‌های مینرال کیفیت بسیار بهتری دارد. این روغن موتور یک روغن موتور سطح متوسط است؛ یعنی از روغن موتورهای مینرال بالاتر و از روغن موتورهای سنتتیک پایین‌تر است اما به طور کلی عملکرد و کیفیت بسیار خوب و مناسبی دارند و بهترین انتخاب برای انواع خودروهای میان‌رده به حساب می‌آید.

چرا روغن موتور را تعویض کنیم؟

 

چرا روغن موتور را تعویض کنیم؟


همان‌طور که گفتیم روغن موتوری که در خودرو جریان دارند سبب خنک کردن، تصفیه و پاک‌سازی، آب‌بندی و حتی روان کاری موتور اتومبیل می‌شود؛ اما این روغن موتور نیز مانند سایر مواد مصرفی پس از گذشت مدتی خاصیت‌های خود را از دست داده و باید تعویض شود. یکی از مهم‌ترین خواصی که به مرور زمان در روغن موتور خودرو تغییر می‌کند، ویسکوزیته یا غلظت روغن موتور است که به آن گرانروی نیز می‌گویند. روغن موتور پس از یک دوره استفاده غلیظ می‌شود و هرگونه ذرات فلزی یا تراشه‌های آهنی یا هر گونه ناخالصی درون اجزای موتور جذب این روغن می‌شود و این مسئله تأثیر مستقیمی بر افزایش غلظت آن دارد. روغن موتوری که خواص خود را از بدهد، دیگر توانایی خنک کردن موتور خودرو را ندارد و نمی‌تواند قطعات آن را روان کند. اگر همان‌طور که گفتیم موتور را قلب خودرو در نظر بگیریم، این حالت روغن موتور مانند زمانی است که رگ‌های قلب بر اثر رسوب چربی یا ... مسدود می‌شوند و عملکرد قلب با مشکل مواجه می‌شود. روغن موتور نامناسب نیز سبب ایجاد فشار بسیار زیادی به موتور خودرو می‌شود و در نهایت بر اثر اصطکاک بسیار بالا و افزایش دمای قطعات، متأسفانه موتور خراب می‌شود.

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو

 

بهترین زمان تعویض روغن موتور خودرو


اکثر مکانیک‌ها می‌گویند که بهترین زمان برای تعویض روغن موتور هر 5000 کیلومتر یا هر 3 ماه یکبار است. باید بگوییم که این قانون درست است، اما نه برای همه خودروها. فناوری مورد استفاده در ساخت خودرو، نحوه نگهداری از ماشین و رانندگی و حتی نوع روغن موتور مورد استفاده، در تعیین زمان مناسب برای تغییر روغن موتور خودرو بسیار مهم و با اهمیت است. به عنوان مثال برخی از تولیدکنندگان خودرو هر 5000 کیلومتر معادل هر 6 ماه یک بار را برای تعویض روغن موتور در نظر می‌گیرند،  اما سایر افرادی نیز وجود دارند که بر این باورند که باید هر 12000 کیلومتر یا هر سال روغن موتور تعویض شود. تمام این زمان‌ها با توجه به عملکرد خودروی شما مشخص می‌شود و چنانچه شما به میزان زیاد از خودروی خود استفاده کنید، بی شک استهلاک ماشین نیز بالاتر خواهد بود و در نتیجه روغن موتور زودتر نیاز به تعویض دارد. برخی از خودروها نیز که دارای سیستم‌های توربوشارژ هستند، نسبت به سایر اتومبیل‌های معمولی، باید زودتر نسبت به تعویض روغن خود اقدام کنند. همچنین لازم به ذکر است که نوع سوخت نیز می‌تواند در تعیین زمان تعویض روغن موتور خودرو مؤثر است. به عنوان مثال موتور خودروهایی که از سوخت دیزل استفاده می‌کنند، اغلب در بازه زمانی بیشتری نسبت به خودروهای بنزینی نیاز به تعویض روغن دارند.
برای تعویض روغن موتور خودروی خود می‌توانید به تعمیرگاه‌های تعویض روغنی مراجعه کنید. برای تعویض روغن خودرو، مکانیک باید به بخش‌های زیرین اتومبیل دسترسی داشته باشد تا بتواند برخی موارد را بررسی نماید. تعمیرگاه‌ها اغلب دارای چال سرویس برای انجام این کار هستند؛ اما برخی دیگر از تعمیرگاه‌ها از جک دو ستون استفاده می‌کنند. جک دو ستون نوعی جک تعمیرگاهی است که هم فضای کمتری را اشغال می‌کند و هم از آلودگی محیط کاری تعمیرکاران جلوگیری می‌کند. خرید جک دو ستون سهولت در انجام تعویض روغن خودرو را نیز به همراه دارند. یکی از بهترین انواع جک‌های دو ستون، جک دو ستون چینی است که تعمیرکاران می‌توانند برای مغازه‌های خود تهیه کنند.

نشانه‌های تعویض روغن خودرو

 

نشانه‌های تعویض روغن خودرو


گاهی اوقات ممکن است یادتان نباشد که چه زمانی باید نسبت به تعویض روغن خودروی خود اقدام کنید؛ اما ماشین شما علائم و نشانه‌هایی را بروز می‌دهد که بیانگر این است باید روغن موتور خود را تعویض نمایید. در ادامه این نشانه‌ها به شما معرفی می‌کنیم:
-    صدای تیک تیک پیش از روشن شدن موتور: زمانی که موتور خودرو راه اندازی و روشن می‌شود، روغن به طور خودکار و مداوم  در سراسر کارتر و سرسیلندرها در جریان است. پس از مدتی که از عمر روغن موتور می‌گذرد، دیگر رنگ طلایی و تازه روغن موتور را مشاهده نمی‌کنید؛ چراکه به دلیل گرما و جذب دوده و آلودگی‌هایی که در موتور به وجود می‌آید، روغن موتور خاصیت خود را از دست می‌دهد. زمانی که در هنگام روشن کردن از موتور خودرو صدایی مانند صدای تیک تیک یا تق تق می‌شنوید، باید به این مسئله شک کنید که آیا زمان تعویض روغن موتور خودرو رسیده است یا نه. این صدا در واقع به دلیل سنگین شدن روغن موتور شنیده می‌شود و یعنی فشار زیادی در حال وارد شدن به موتور است.
-    افزایش سوخت و دور موتور بالا: یکی دیگر از نشانه‌هایی که مشخص می‌کند زمان تعویض روغن موتور فرا رسیده است، دور موتور بالا در حالت درجا کار کردن خودرو است، چرا که در این زمان احساس می‌کنید موتور سریع‌تر از حد طبیعی و نرمالش در حال کار کردن است و این مسئله ممکن است که به دلیل افزایش اصطکاک بین پیستون، رینگ و حلقه و یاتاقان باشد.
-    کاهش شتاب خودرو: موتور خودرویی که از روغن موتور خوب و مرغوب و تازه استفاده کند، باید شتاب بالایی داشته باشد، مگر اینکه قطعات دیگر خودرو خراب شده باشند؛ بنابراین موتوری که شتاب پایینی دارد، ممکن است یا روغن موتور کثیفی داشته باشد که تاریخ انقضایش گذشته باشد و یا قطعات اصلی موتور خراب شده باشند. با توجه به این موارد در صورتی که مشاهده کردید شتاب خودروی شما کاهش پیدا کرده باید سریعاً روغن موتور خودروی خود را بررسی کرده و در صورت نیاز آن را تعویض کنید.
-    شنیدن صدای ضربه از موتور خودرو: اگر در حالت رانندگی از موتور خودروی خود صدای ضربه شنیدید، بی شک باید سری به روغن موتور خودروی خود بزنید. یکی از دلایل شنیدن صدای ضربه از موتور ماشین، خرابی یا یاتاقان‌های متحرک است که این مسئله بر اثر کثیف یا کهنه بودن روغن موتور به وجود می‌آید. زمانی که شما قصد داشته باشد سرعت اتومبیل خود را بالا ببرید، با افزایش دور موتور و سرعت خودرو، یاتاقان‌ها شروع به ضربه زدن می‌کنند و این ضربه‌ها سبب لرزش موتور خودرو نیز می‌شود و در صورتی که تعویض روغن موتور را انجام ندهید متأسفانه با خرابی موتور خودروی خود مواجه می‌شوید.
-    روشن شدن چراغ چک خودرو: در صورتی که چراغ چک روغن خودرو روشن شود، به هیچ عنوان نباید آن را نادیده بگیرید، چراکه معمولاً این چراغ به دلیل افت فشار روغن درون موتور روشن می‌شود و نشان دهنده این است که خودرو برای داشتن عملکرد درست ناتوان است. در هنگام روشن شدن چراغ چک ابتدا باید نسبت به بررسی و تعویض روغن موتور خودرو اقدام نمایید و سپس به سراغ سایر گزینه‌ها بروید. در صورت نادیده گرفتن این هشدار، قطعاً خودتان آسیب‌هایی متوجه موتور خودروی شما خواهد شد و باید هزینه‌های بالایی برای تعمیر کردن آن بپردازید.
-    تعویض روغن موتور خودرو با بررسی مداوم و در زمان‌های تعیین شده: افرادی که سلامت و کارایی اتومبیلشان برای آن‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است، اغلب به طور متداول روغن موتور خودروی خود را بررسی می‌کنند و به همین دلیل نیز خودروی این دسته از رانندگان بسیار خوب کار می‌کند. بهترین کاری که برای بررسی روغن موتور باید انجام دهید این است که هر 2 هفته یکبار روغن موتور خودروی خود را بررسی کرده و  در صورت نیاز نسبت به تعویض روغن اقدام نمایید.
کلام آخر ...
 روغن موتور خودرو یکی از اصلی‌ترین اجزای مورد نیاز موتور اتومبیل است که اهمیت ندادن به تعویض آن می‌تواند آسیب‌های بسیاری را برای ماشین شما به وجود بیاورد؛ بنابراین باید همواره به تعویض روغن خودروی خود توجه ویژه‌ای داشته باشد و هر چند وقت یکبار آن را بررسی نمایید.
چنانچه شما نیز برای تعمیرگاه خود قصد انواع تجهیزات تعمیرگاهی را دارید، می‌توانید این کار را از طریق دیاگ لند انجام دهید. در فروشگاه ما امکان خرید اقساطی دیاگ نیز فراهم شده است تا شما تعمیرکاران عزیز بتوانید به راحتی و بدون داشتن دغدغه مالی ابزار مورد نیازتان را تهیه کنید. سایر ابزار تعمیرگاهی مانند خرید انژکتورشور را نیز می‌توانید از سایت ما انجام دهید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش