ایسیو خودرو (ECU) چیست؟

با ساخت و عرضه خودروهای انژکتوری به بازار و به وجود آمدن آپشن‌های مختلف در این مدل خودروها، نیاز به وسیله‌ای که بتواند تمامی فرایندها و عملکرد اتومبیل را به درستی کنترل کند به شدت احساس می‌شد؛ بنابراین  قطعه‌ای به نام ایسیو (ECU) اختراع و در خودروهای انژکتوری استفاده شد. به ایسیو خودرو اصطلاحاً کامپیوتر خودرو می‌گویند و این کامپیوتر مانند مغز اتومبیل عمل می‌کند. این قطعه الکترونیکی وظیفه دارد تا هماهنگی و کنترل کردن بخش‌های مختلف اتومبیل را انجام دهد و سبب عملکرد سنسورهای مختلفی که در خودرو وجود دارد، گردد. ورودی ایسیو سنسورهای مختلفی هستند که در خودرو وجود دارند و خروجی آن نیز دستورهای مختلفی است که به بخش‌های متفاوت اتومبیل صادر می‌شود. ایسیو از یک سیستم کنترل حلقه بسته استفاده می‌کند و کار نظارت خروجی‌های سیستم را به منظور کنترل کردن ورودی‌های سیستم مانند مصرف سوخت و ... انجام می‌دهد. سنسورهای متفاوتی که در خودرو وجود دارند توسط قطعه ایسیو (ECU) کنترل شده و به انجام عملکردهای خود می‌پردازند. سرعت ایسیو بسیار بالا است و این قطعه بسیار مهم و حیاتی در هر ثانیه می‌تواند میلیون‌ها پردازش را در خودرو انجام دهد.
شاید برای شما نیز سؤال باشد که ایسیو ماشین کجاست و این قطعه در کدام بخش خودرو قرار گرفته است؟ در پاسخ به این سؤال باید بگوییم که محل قرار گیری و نصب ایسیو ماشین با توجه به کمپانی و طراحی آن خودرو انتخاب می‌شود و تمام ماشین‌ها یک مکان خاص و مشخص برای قرار دادن ایسیو ندارند. محل قرار گیری ایسیو ماشین ممکن است داخل اتاق و زیر داشبورد باشد یا در دیگر خودروها ممکن است این قطعه زیر کاپوت و در کنار موتور واقع شده باشد. در صورتی که قصد دارید محل قرار گیری ایسیو (ECU) خودروی خود را بدانید می‌توانید به دفترچه راهنمای اتومبیل خود مراجعه کرده یا از یک تعمیرکار خودرو کمک بگیرید. ایسیو خودرو به تعمیرکاران کمک می‌کند تا بتوانند با استفاده از دستگاه دیاگ ایرادات و مشکلات موجود در اتومبیل‌ها را یافته و اقدامات لازم جهت رفع آن را انجام دهند. در نتیجه به همان اندازه که قطعه ایسیو در خودرو اهمیت دارد، دیاگ نیز به عنوان یکی از تجهیزات تعمیرگاهی خودرو بسیار مهم است و وجودش در هر تعمیرگاهی لازم و ضروری است.
در صورتی که شما نیز برای تعمیرگاه خود قصد خرید دیاگ را دارید، می‌توانید خرید اقساطی دیاگ را از فروشگاه ما انجام دهید و تعمیرگاه خود را به یکی از بهترین ابزار کاری مجهز کنید.


انواع قطعات ایسیو

 

 


•    مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال: این مبدل‌ها جز مهم‌ترین قطعات ایسیو هستند و  وظیفه برقراری ارتباط میان دستگاه آنالوگ با دستگاه دیجیتال را در خودرو به عهده دارند. مبدل‌های آنالوگ مربوط به خروجی سنسورهای خودرو مانند سنسور اکسیژن هستند. خروجی سنسور اکسیژن یک ولتاژ آنالوگ است که معمولاً بین 0 تا 1.1 ولت است. این نوع مبدل‌ها سبب می‌شوند تا فرایند عیب‌یابی خودرو راحت‌تر انجام شود.
•     مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ: با توجه به اینکه برخی از قطعات خودرو برای راه اندازی نیاز به سیگنال آنالوگ دارند بر روی ایسیو پردازنده‌ای نصب می‌شود که بتواند عدد دیجیتال را به ولتاژ آنالوگ تبدیل کند. این کار برای اجزای موتور و عملکردهایی مانند جرقه زنی شمع، باز و بسته شدن انژکتورهای سوخت و روشن و خاموش شدن فن خنک کننده بسیار ضروری است. توجه داشته باشید که انژکتور خودرو نیز بخش بسیار مهمی است و تمیز بودن انژکتور تأثیر خوبی بر عملکرد خودرو می‌گذارد؛ بنابراین لازم است تا هر چند وقت یکبار به کمک انژکتورشور، این قطعه را به خوبی شست‌وشو داده و تمیز نمایید. شما می‌توانید خرید انژکتورشور را در سایت ما انجام دهید.
•    تنظیم کننده سیگنال: اطلاعات ورودی و خروجی دریافتی ایسیو خودرو که از مبدل آنالوگ به دیجیتال می‌رسد، باید دقیق و در محدوده‌ی تعیین شده باشد. وظیفه ایسیو خودرو تنظیم کردن سطح سیگنال‌های ورودی یا خروجی است. به عنوان مثال، اگر از یک تنظیم کننده سیگنال استفاده کنیم که ولتاژ ورودی از سنسور اکسیژن را در 4 ضرب کند، یک سیگنال 0 تا 4.4 ولت دریافت می‌کنیم که به مبدل آنالوگ به دیجیتال اجازه می‌دهد ولتاژ را با دقت بیشتری بخواند. این تنظیم کننده در واقع سبب می‌شود تا دقت ایسیو در بررسی و کنترل فرایندهای اتومبیل بالاتر برود.
•    تراشه‌های ارتباطی: این تراشه‌ها استانداردهای ارتباطی میان ماژول‌های داده‌ای را اجرا می‌کنند. یکی از تراشه‌های ارتباطی حال حاضر داخل خودرو تراشهCAN  است. این استاندارد ارتباطی سرعت تا 500 کیلوبیت در ثانیه را ممکن می‌سازد که بسیار سریع‌تر از تراشه‌های قدیمی است.

انواع ایسیو (ECU) خودرو

 


1- ماژول کنترل موتور (ECM): ECM نوعی ایسیو است که به طور خاص تنها عملکرد موتور خودرو را تنظیم کرده و کنترل می‌کند. این ماژول فرایندهایی مانند استارت خودرو، احتراق شمع، تزریق سوخت و فرایند خنک‌سازی را تنظیم و کنترل می‌کند. سنسورهای ECM میزان سوخت و زمان‌بندی احتراق لازم برای به دست آوردن حداکثر قدرت و کارایی موتور را تضمین می‌کنند. لازم به ذکر است یکی از ابزارهای ضروری در تعمیرگاه‌ها برای تسلط لازم به جزئیات خودرو جک دو ستون است که یکی از بهترین انواع آن جک دو ستون چینی است. شما می‌توانید خرید جک دو ستون با بهترین شرایط را در سایت ما نیز انجام دهید.
2- ماژول کنترل نیرو (PCM): PCM نیز از دیگر انواع ایسیو خودرو است و این قطعه یک ماژول ویژه است که عملکرد سیستم انتقال قدرت یا نیروی ماشین را تنظیم می‌کند. به کمک این ماژول جریان نیرو از موتور به چرخ‌ها منتقل می‌شود و این نوع از ایسیو تنها در برخی از خودروها وجود دارد.
3- ماژول کنترل بدنه (BCM): قطعه BCM یک ماژول ویژه دیگر است که کار آن تنظیم کردن الکتریسیته بدنه خودرو است. این نوع ایسیو کار بخش‌هایی مانند برف پاک‌کن‌ها، بوق، چراغ‌ها و ... را تنظیم و کنترل می‌کند.
4- ماژول کنترل انتقال (TCM): TCM نوع دیگری از ایسیو خودرو است که این ماژول تنها بر روی خودروهای اتوماتیک وجود دارد و کارش این است که دور موتور خودرو را به منظور کارایی بهتر و بهینه‌تر ماشین را تنظیم می‌کند.

5- ماژول کنترل ABS: این نوع ایسیو ماژولی است که بر روی خودروهایی که دارای فناوری ترمز ABS هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظیفه ماژول کنترل ABS نیز تنظیم سیستم ترمز و جلوگیری از لیز خوردن یا قفل شدن چرخ‌ها در جاده‌های لغزنده است و در ایجاد ایمینی خودرو نقش بسیار زیادی دارد.
6- ماژول کنترل کیسه هوا: سیستم کیسه هوا یا همان ایربگ خودرو وظیفه جلوگیری از آسیب دیدن سرنشینان خودرو در هنگام تصادف را بر عهده دارد؛ اما این کیسه‌های هوا در ماشین فعال هستند و به وسیله همین ماژول کیسه هوا فعال شده و کنترل می‌شوند.
7- ماژول کنترل گیربکس: این نوع از ایسیو خودرو در ماشین‌های اتوماتیک وجود دارد و به منظور ارزیابی دور موتور و شتاب اتومبیل مورد استفاده قرار می‌گیرد. وجود ماژول کنترل گیربکس در خودرو بسیار خوب و عالی است؛ چراکه سبب تعویض دنده راحت‌تر رانندگان می‌شود.
8- ماژول کنترل: ماژول کنترل نیز نوع دیگری از ایسیو خودرو است که سرویس‌های داخلی خودرو از جمله ارتباطات ماهواره‌ای، اتصال اینترنت و تلفن ماشین را فراهم می‌کند.

اگر برای خرید تجهیزات تعمیرگاهی مردد هستید، کافیست با تیم پشتیبانی دیاگ لند تماس بگیرید. کارشناسان ما همواره پاسخگوی نیازهای شما هستند تا در این زمینه به شما کمک کنند به راحتی به خواسته های خود دست پیدا کنید. همچنین اگر در این زمینه نظر و یا تجربه ای دارید، می توانید با ما و یا سایر علاقه مندان در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش