علت بالا رفتن آمپر خودرو

بالا رفتن آمپر خودرو ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد و این مشکل اتفاقی است که اغلب در فصول گرم سال رخ می‌دهد و مشکلات بسیار زیادی را برای رانندگان به همراه دارد و همچنین می‌تواند به موتور خودرو نیز آسیب جدی وارد کند. هنگام بالا رفتن آمپر ماشین، در واقع دمای موتور بالا می‌رود و موتور داغ می‌کند. پس از داغ کردن موتور باید ماشین را متوقف کنید تا خنک شود و این کار زمان زیادی را از شما می‌گیرد و البته هزینه‌های جانبی زیادی را نیز برای شما به همراه خواهد داشت. 


علائم بالا رفتن آمپر خودرو

 

علائم بالا رفتن آمپر خودرو


هر زمانی که شما خودروی خود را روشن کرده و شروع به حرکت می‌کنید باید حتماً به آمپر خودرو و فن ماشین توجه ویژه‌ای داشته باشید و به طور مداوم این موارد را بررسی کنید. فن خودرو بخش بسیار مهمی است که در هنگام داغ شدن اتومبیل روشن می‌شود و با خنک کردن موتور ماشین، مانع از بالا رفتن آمپر می‌شود. البته ممکن است در مسیرهای مختلفی مانند سربالایی‌ها یا در هنگام روشن بودن کولر ماشین، آمپر خودرو بسیار بالا برود؛ چراکه فشار زیادی به موتور خودرو وارد می‌شود؛ بنابراین بهتر است تا زمانی که در سربالایی قرار دارید و کولر ماشین روشن است، به خصوص در روزهای بسیار گرم سال، حتماً کولر  را خاموش کنید. یکی از تجهیزات تعمیرگاهی که برای عیب یابی خودرو استفاده می‌شود دیاگ است. با خرید دیاگ می‌توانید مشکلات مربوط به خودرو خود را پیدا کنید. لازم به ذکر است که امکان خرید اقساطی دیاگ نیز در دیاگ لند فراهم است.
زمانی که آمپر خودرو بالا می‌رود، ماشین جوش می‌آورد و این مسئله سبب آسیب رسیدن به قسمت‌های مختلف خودرو می‌شود. نشانه‌ها و علائمی که مشخص می‌کند موتور خودرو در حال جوش آوردن است شامل موارد زیر می‌شود:
-    خارج شدن بخار آب از کاپوت ماشین
-    بالا رفتن آمپر آب خودرو
-    احساس گرما با داغی زیر پای خود در بخش پدال‌های گاز و ترمز و کلاچ


دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو

 

دلایل بالا رفتن آمپر آب خودرو


بالا رفتن آمپر آب خودرو می‌تواند به دلایل مختلفی رخ بدهد که در ادامه این مقاله از دیاگ لند مهم‌ترین دلایل جوش آوردن خودرو را به شما معرفی می‌کنیم.

  • مشکلات مربوط به رادیاتور خودرو
  • مشکلات موجود در واتر پمپ
  •  مشکلات ترموستات خودرو
  • وجود مشکل در سوپاپ‌ها
  • بسته شدن مسیر اگزوز خودرو
  • تنظیم نبودن یا کثیف بودن روغن موتور خودرو
  • وجود مشکل در واشر سرسیلندر خودرو
  • مشکلات مربوط به رادیاتور خودرو

وجود هوا در سیستم خنک‌کننده ماشین، کم بودن آب موجود در رادیاتور، کثیف بودن رادیاتور خودرو یا خراب بودن فن اتومبیل از جمله مواردی است که مربوط باعث بالا رفتن آمپر خودرو و جوش آوردن ماشین می‌شود. در صورتی که در سیستم خنک‌کننده ماشین هوا وجود داشته باشد، باعث جلوگیری از حرکت کردن آب می‌شود و در نتیجه بر اثر فشار آمدن به موتور خودرو، موتور داغ می‌کند و جوش می‌آورد. برای از بین بردن این مشکل می‌توانید با هواگیری کردن مسیر آب، راه حرکتش را باز کنید.  لازم به ذکر است خرید انژکتورشور نیز به افزایش توان موتور خودرو کمک می‌کند.
خودرو معمولاً دارای دو فن است، فن خود ماشین و فن رادیاتور ماشین. فن رادیاتور به منظور خنک کردن آب برگشتی به موتور استفاده می‌شود و در صورتی که مشکلی داشته باشد، باعث بالا رفتن آمپر و جوش آوردن خودرو می‌شود. مورد دیگری که ذکر کردیم باعث داغ شدن موتور خودرو و بالا رفتن آمپر می‌شود، کثیف بودن پره‌های رادیاتور است که مانع از عبور آب خواهد شد. کثیف شدن پره‌های رادیاتور می‌تواند به دلیل نشست گردوخاک زیاد یا گل و لای و ... رخ دهد و به منظور رفع این مشکل باید حتماً به یک تعمیرگاه رادیاتور سازی مراجعه کنید. کم بودن آب رادیاتور نیز یکی از عوامل بالا رفتن آمپر خودرو است. آب موجود در رادیاتور خودرو را باید به طور منظم و مداوم بررسی کنید تا مشکلی برای موتور خودرو پیش نیاید و در نهایت ماشین جوش نیاورد. از جمله دلایلی که سبب کم شدن آب رادیاتور می‌شود، خوردگی و پوسیده شدن رادیاتور و نشست آب از آن است.


مشکلات مربوط به ترموستات خودرو

 

مشکلات مربوط به ترموستات خودرو


ترموستات قطعه‌ای است که میان موتور و رادیاتور خودرو قرار دارد و کار تنظیم کردن درجه حرارت ماشین را انجام می‌دهد. در صورتی که ترموستات خودرو دچار مشکل یا آسیبی شود، دما و فشار در موتور خودرو بالا رفته و در نتیجه این مسئله سبب بالا رفتن آمپر خودرو می‌شود. مواردی مانند جرم گرفتن و دیر تعویض کردن مایع خنک کننده خودرو می‌تواند از عوامل قفل شدن ترموستات ماشین باشد. نحوه تشخیص وجود مشکل در ترموستات خودرو نیز به این صورت است که شما مشاهده می‌کنید آمپر آب خودرو بالا است؛ اما رادیاتور ماشین سرد است. به منظور رفع مشکل ترموستات خودرو باید در ابتدا اتومبیل را خاموش کرده تا خنک شود و آمپر آب پایین  بیاید و سپس برای تعویض ترموستات به تعمیرگاه مراجعه کنید. یکی از ابزارهای ضروری در تعمیرگاه‌ها جک دو ستون است. با خرید جک دو ستون تعمیرکار می‌تواند به جزئیات خودرو دسترسی داشته باشد. یکی از بهترین انواع جک دو ستون، جک دو ستون چینی است.

مشکلات مربوط به واتر پمپ خودرو

 

مشکلات مربوط به واتر پمپ خودرو


واتر پمپ قطعه‌ای است که از داغ شدن بیش از حد موتور خودرو جلوگیری می‌کند؛ یعنی زمانی که ماشین روشن است، واتر پمپ مایع خنک کننده را در اتومبیل به جریان می‌اندازد تا به این صورت موتور خنک شود. واتر پمپ خودرو پروانه‌هایی را به چرخش درمی‌آورد و اگر موتور بیش از حد داغ و گرم شود سبب هرز چرخیدن و عملکرد نامناسب این پروانه‌ها شده و در نتیجه مایع خنک کننده کافی به موتور نمی‌رسد و آمپر آب بالا می‌آید. همچنین وجود رسوب مایع خنک کننده و یا شکسته و خرد شدن این پروانه‌ها نیز می‌تواند باعث خراب شدن واتر پمپ ماشین شود. به عبارتی این قطعه به هر دلیلی که کار نکن باعث داغ کردن و جوش آوردن خودرو می‌شود و به محض اینکه مشاهده کردید آمپر در حال بالا آمدن است، واتر پمپ را نیز باید بررسی کنید.


مشکلات مربوط به اگزوز خودرو

 

مشکلات مربوط به اگزوز خودرو


واکنش‌هایی که در داخل سیلندر خودرو به منظور انتقال نیرو و حرکت کردن خودرو رخ می‌دهند، باعث به وجود آمدن دود شده و این دودها باید به وسیله اگزوز از خودرو خارج شوند؛ اما در صورتی که اگزوز ماشین مسدود باشد و دودها از این خروجی به بیرون رانده نشوند، باز هم آمپر خودرو بالا می‌آید و ماشین شما جوش می‌آورد. از جمله دلایلی که سبب مشکل در اگزوز خودرو می‌شود باید به جرم گرفتن رادیاتور ماشین در طولانی مدت، شکسته شدن اگزوز و مسدود شدن اگزوز با سنگ ریزه، گل و لای و ... اشاره کرد.


مشکلات مربوط به کثیف بودن بدنه موتور خودرو

 

مشکلات مربوط به کثیف بودن بدنه موتور خودرو

 

بالا رفتن آمپر خودرو به دلیل کثیف بودن بدنه موتور یکی دیگر از مهم‌ترین دلایل داغ کردن موتور است. به عبارتی اگر موتور بیش از حد کثیف باشد، اطراف آن را جرم می‌گیرد و این جرم‌ها روی بدنه موتور مانند یک عایق عمل کرده و مانع از خنک شدن موتور می‌شوند. در نتیجه دمای داخل موتور بالا رفته و منجر به داغ کردن آن و بالا رفتن آمپر خودرو می‌شود.

اگر علاقه مند به خرید تجهیزات تعمیرگاهی خودرو از بهترین فروشگاه اینترنتی در این حوزه هستید، توصیه می کنیم که از دیاگ لند استفاده کنید. همچنین در این راستا اگر سوال یا نظری دارید، می توانید با ما و سایر علاقه مندان این حوزه در بخش نظرات به اشتراک بگذارید.
 

سبد خرید

رمز عبورتان را فراموش کرده‌اید؟

ثبت کلمه عبور خود را فراموش کرده‌اید؟ لطفا شماره همراه یا آدرس ایمیل خودتان را وارد کنید. شما به زودی یک ایمیل یا اس ام اس برای ایجاد کلمه عبور جدید، دریافت خواهید کرد.

بازگشت به بخش ورود

کد دریافتی را وارد نمایید.

بازگشت به بخش ورود

تغییر کلمه عبور

تغییر کلمه عبور

حساب کاربری من

سفارشات

مشاهده سفارش